Błędny nabywca na fakturze i co dalej
Faktura powinna odzwierciedlać faktyczny przebieg zdarzeń gospodarczych. Jej treść powinna więc wskazywać nabywcę jako podmiot, który realnie nabył świadczoną przez podatnika usługę lub zakupił towar.
Transakcje realizowane w obrocie gospodarczym przez podatników VAT podlegają obowiązkowi dokumentowania za pomocą faktur. Jednym z jej podstawowych elementów jest oznaczenie nabywcy towaru lub usługi. Ze względu na dynamikę obrotu zdarzają się przypadki, w których dochodzi do zmiany podmiotu oznaczonego pierwotnie jako nabywca. Sytuacja taka może mieć miejsce np. w przypadku podmiotów powiązanych. Jak poradzić sobie ze zmianą warunków realizowanych świadczeń i jak w sposób prawidłowy udokumentować transakcję w przypadku zmiany nabywcy – odpowiedź poniżej.
Przy pomocy faktury korygującej
Elementy składowe, które powinny znaleźć się w treści faktury, określone zostały w art. 106e ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z brzmieniem wskazanego przepisu faktura powinna zawierać m.in. dane identyfikacyjne nabywcy danego towaru lub usługi, do których należą:
1)
7
imię i nazwisko lub nazwa nabywcy
2)
7
adres nabywcy
3)
7
numer, za pomocą którego nabywca jest identyfikowany na potrzeby podatku (NIP).
Podanie błędnych danych nabywcy lub całkowicie innego nabywcy na wystawionej przez podatnika fakturze stanowi błąd wymagający korekty.
Zgodnie z art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT w przypadku, gdy stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury, podatnik wystawia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)